Chilins egenskaper

Tänkte börja med att ge lite tips om olika råvaror och vad de har för egenskaper. Först ut är chili.

 Chilifrukten är sprängfylld med hälsosamma saker, bland annat C-vitaminer, betakaroten, antioxidanter och flavonoider som boostar immunförsvaret och skyddar dig mot cancer och inflammationer i kroppen.

 Studier visar att chili sänker blodtrycket genom att vidga kälen så att blodet lättare flyter.

 Chili skyddar din magsäck mot frätande ämnen som alkohol och mediciner, eftersom den starka frukten stimulerar magen att utsöndra slem som lägger sig som en hinna runt de skadliga ämnena.

 Chili smakar starkt eftersom det innehåller ämnet kapsaicin, som stimulerar de nerver i huden och på tungan som normalt reagerar på värme och smärta.

 Största delen kapsaicin finns inte kornen, som många tror utan i fröfästet precis unde stjälken.

 Chili tillför faktiskt inte någon egentlig smak till din mat - den gör den bara starkare. Därför är den idealisk för att framhäva de övriga ingrediensernas smak och lyfta den totala smakupplevelsen.

 Blir en chili för stark, neutraliserar du den effektivast med mjölk, yoghurt eller alkohol.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

* Jag följer gärna din blogg på Bloglovin', men bara om jag själv vill, så fråga inte är du snäll.

* Be mig inte gå in och titta i din blogg för det gör jag ändå, bara du lämnar en kommentar.

* Vet jag inte vem du är, så kommer jag inte rösta på dig i veckans blogg om du ber om det och det är den enda kommentar du lämnar.

* Jag kommer inte gå in och fråga något i din frågestund om du ber mig om det och jag inte vet vem du är.




Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0