Colors of the rainbow

I det här inlägget tänkte jag ta upp lite vad de olika färgerna faktiskt står för.

För något som är väldigt viktigt när man inreder är ju faktiskt färger. Att man skapar en färgskala som passar just dig men även rummet. Det jag försöker tänka på är vilka färger som tilltalar just mig och jag tror faktiskt att man automatiskt använder färger man "behöver" just då.

Jag är ganska ombytlig när det gäller färg, så jag satsar därför på en neutral basfärg på möbler och andra dyrare grejer, så att jag lättare kan ha råd att köpa kuddar, plädar, gardiner etc. allt eftersom jag ändrar färgsmak.

 är kraftfull och ökar blodflödet och därmed hjärtfrekvensen. Rött symboliserar passion, eld, blod, sexualitet, kärlek, den kreativa kraften, vrede, krig, fara, mod och uppoffring.
Den här färgen ska man vara försiktig med eftersom mycket rött kan skapa rastlöshet och ångest. I ett sovrum ska man undvika färgen helt. I ett kök eller matrum kan den få människor att äta för mycket.

 symboliserar hälsa, entusiasm, optimism, vitalitet, självförtroende, kreaktivitet och mid. Den här färgen sägs kunna mildra depression och stimulera aptiten. Färgen kan användas i vardagsrummet och hallen, men däremot bör man undvika den i ett arbetsrum eftersom den stimulerar lusten att roa sig.

 är romantikens och kärlekens färg. Den förknippas med känslighet, lugn, samverkan, harmoni, avslappning och ett gott humör. Rosa är en helande färg, men rekommenderas inte till människor med temperatment. Det är en perfekt färg i ett sovrum, men den ska undvikas på företag eftersom den anses sänka dynamismen.

 (och beige) är en jordfärg. Den står för stabilitet, säkerhet, trygghet och trohet. Har man låg koncentrationsförmåga så kan den här färgen vara bra, men för mycket av den kan vara för restriktiv och begränsande. Brunt och beige bör kombineras med gladare färger för annars kan det leda till en känsla av att allt är tråkigt.

 är livets, men även dödens färg. Det här är en aktiv färg och bör därför användas ihop med andra färg så att den inte stimulerar för mycket aktivitet. Vitt är lämpligast för tak, kök och badrum.

 symboliserar vattnets energi. Den förknippas med sanning, ärlighet, inspiration, kreaktivitet, lugn, ensamhet, kylighet och allvarsamhet. Den är lämplig för ett väntrum, kontoret, studierum, badrum, meditationsrum eller i områden där det är mycket varmt. Däremot är den för kall för att användas i ett sovrum och den kan förstöra passionen och samlivet.

 symboliserar vatten. Den förknippas med djup, mystik, negativitet, djup sorg, hat, självständighet och magi. Men den förknippas även med styrka, stabilitet och beskydd. I små mängder stimulerar den introspektionen, men kan i stora mängder framkalla depression så den bör användas sparsamt.

 symboliserar tillväxt, bot, överflöd, välstånd, fred, glädje, samverkan och harmoni. Den kan användas mot stress och känslomässiga problem. De som behöver mycket stimulans kan må dåligt med för mycket av den gröna färgen. Grönt passar bra i barnens rum, vardagsrummet och badrummet. På kontoret så sägs den kunna öka välståndet.

är glädjens, lyckans och kreaktivitetens färg. Den är stimulerande och förknippas med optimism, tankeklarhet och intelligens. Den är bra mot depression och ångest. Den är även bra för de som inte har så mycket energi. Gult är en bra färg att ha i vardagsrum och kök, men i sovrummet bör den endast användas i mycket små mängder.

 förknippas med andlighet, auktoriet, lyx och välstånd. Den lila färgen kan balansera aktivitet och vila. Den sägs även mildra smärta.

 förknippas med allvar och respekt.


Kommentarer
Postat av: Sofia

sv: ;) de finns att köpa på net-a-porter.com =)

2010-01-31 @ 15:20:01
URL: http://missbojfelt.blogg.se/
Postat av: evelina

sv: ja riktigt dåligt !

2010-01-31 @ 15:56:16
URL: http://evalinas.blogg.se/
Postat av: Svar till anonym:

sv: Taack, glad jag blir!

Oh, hade du en liknande färg? :)

2010-01-31 @ 20:48:15
URL: http://elinhallman.blogg.se/
Postat av: Ulrika

SV: Ja, visst är den :) Det gör jag med, den är underbar! :)

2010-01-31 @ 21:14:42
URL: http://ullisprat.blogg.se/
Postat av: Svar till anonym:

sv: Nähä okey tråkigt, rött är en fin färg! Men det är ju alltid kul att ha testat :)

2010-01-31 @ 21:15:04
URL: http://elinhallman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

* Jag följer gärna din blogg på Bloglovin', men bara om jag själv vill, så fråga inte är du snäll.

* Be mig inte gå in och titta i din blogg för det gör jag ändå, bara du lämnar en kommentar.

* Vet jag inte vem du är, så kommer jag inte rösta på dig i veckans blogg om du ber om det och det är den enda kommentar du lämnar.

* Jag kommer inte gå in och fråga något i din frågestund om du ber mig om det och jag inte vet vem du är.




Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0