Den Gröna milen

Året är 1932. Paul Edgecombe arbetar som fängelsevakt i Cold Mountains delstats-fängelse i det block som kallas Den gröna milen.

Den kallas det på grund av det limegröna golvet som leder till "Old Sparky", den elektriska stolen. Förutom Paul arbetar ytterligare fyra fångvaktare i cellblock E, bland annat den sadistiske Percy Wetmore.

En dag får de en ny fånge till blocket - John Coffey, en stor svart man dömd för det brutala mordet på två vita flickor. Han är en lugn man som inte visar några som helst tendenser till våldsamt beteende. När det sedan sker ett mirakel får Paul och tre av fångvaktarna allt svårare att tro att denna jättelika man har begått det hemska brott han är dömd till...

Paul Edgecombe och fängelsedirektören Hal Moorse

Paul och John Coffey

Paul och Percy Wetmore

Fången Del och han tama mus Mr. Jingle

Percy, Paul och Brutus "Brutal" Howell

Percy och fången "Wild Bill"

John Coffey

En äldre Paul Edgecome

Det här är ett fantastiskt fint drama som alla borde se åtminstone en gång i livet. Den gröna milen är en av mina absoluta favoritfilmer och har sett den flera gånger. Har även läst boken.

 


Kommentarer
Postat av: Metalnallen

En riktigt bra film!

2009-10-23 @ 07:46:32
URL: http://metalnallen.blogg.se/
Postat av: miiah

Den filmen är så fin och bra! Blir alltid så himla ledsen när jag ser den :p



SV: Ja eller hur, matte är verkligen ingen höjdare, är så glad att den snart är över :p vad har du för mattekurs då? :)



Jaha okej, var har du praktik? Jag hade min sista praktikdag idag, kändes konstigt att det redan har gått 3 veckor :p haha. Ja igår blev det plugg men jag la mig tidigt för jag mådde så himla dåligt :(



Hoppas allt är br aidag,

kramar

2009-10-23 @ 12:07:44
URL: http://miijauh.devote.se
Postat av: Matilda

den filmen är verkligen en av dom bästa som finns

2009-10-27 @ 13:22:35
URL: http://ramavoite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

* Jag följer gärna din blogg på Bloglovin', men bara om jag själv vill, så fråga inte är du snäll.

* Be mig inte gå in och titta i din blogg för det gör jag ändå, bara du lämnar en kommentar.

* Vet jag inte vem du är, så kommer jag inte rösta på dig i veckans blogg om du ber om det och det är den enda kommentar du lämnar.

* Jag kommer inte gå in och fråga något i din frågestund om du ber mig om det och jag inte vet vem du är.




Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0