Night - måste läsas!

Har läst en jättebra och viktig bok som jag tycker alla borde läsa. Den heter Night och är skriven av Elie Wiesel.


       

Det är en självbiografi som utspelar sig under andra världskriget och är en skrämmande sann historia om hur det är att vara jude vid den tiden. Han beskriver sin tid, först, i Warsawa-gettot och sedan i koncentrationslägren Auschwitch och Buchenwald. Man får följa hans kamp för att hålla sig själv och sin far vid liv.

10 december 1986 mottog han Nobels fredspris.


"Never shall I forget that night, the first in camp, which has turned my life into one long night, seven times cursed and seven times sealed... Never shall I forget those moments which murdered my God and my soul and turned my dreams to dust. Never shall I forget these things, even if I am condemned to live as long as God Himself. Never."



"The night was gone. The morning star was shining in the sky. I too had become a completely different person. The student of the Talmud, the Child that I was, had been consumed in the flames. There remained only a shape that looked like me. A dark flame had entered into my soul and devoured it."


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hm.. Kanske borde jag läsa denna..

2009-07-27 @ 23:57:45
URL: http://dendarjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

* Jag följer gärna din blogg på Bloglovin', men bara om jag själv vill, så fråga inte är du snäll.

* Be mig inte gå in och titta i din blogg för det gör jag ändå, bara du lämnar en kommentar.

* Vet jag inte vem du är, så kommer jag inte rösta på dig i veckans blogg om du ber om det och det är den enda kommentar du lämnar.

* Jag kommer inte gå in och fråga något i din frågestund om du ber mig om det och jag inte vet vem du är.




Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0