♥ Stress factor ♥

I det här inlägget tänkte jag ta upp lite olika saker om stress. Nämligen vad stress sätts igång av, tecken på stress och vad som händer i kroppen.

Negativ stress sätts igång av:

*
Olustkänslor i olika situationer
* Upplevelsen av att inte kunna påverka
* Kärnslan av otillräcklighet
* Dåligt självförtroende
* Ensamhet som inte är självvald
* Alla upplevelser av fara/hot - utifrån, från tanken eller/och kroppen


Tecken på stress i kroppen:

* Spänningar och huvudvärk
* Dåligt minne
* Magkatarr och andra magproblem
* Sömnsvårigheter
* Allergier och eksem
* Ofta sjuk på helger och första semesterveckan


Tecken på stress i känslor och beteenden:

* Känsla av otillräcklighet
* Rastlöshet, kan inte varva ner
* Svårt att lyssna på andra, blir snabbt uttråkad
* Gråter lätt och orkar inte med ytterligare krav
* Är lättirriterad och arg


Vad händer i kroppen?:

* Stresshormon i blodet
* Ökad puls
* Höjt blodtryck
* Snabbare och grundare andning
* Ökad muskelspänning
* Skärpt syn och hörsel
* Dämpad matsmältningsprocess
* Dämpad sexualfunktion


Kommentarer
Postat av: Beatrice - Creative Expressions

sv: tack! Men har man vilja och engagemang så tror jag att man kan lära sig rita bra! För jag märker själv hur snabbt jag utvecklas.. :)



Snygg blogg btw! väldigt vårig, det gillar jag :)

2010-02-20 @ 19:39:09
URL: http://wiklow.blogg.se/
Postat av: DONKEN

sömnen, minnet, magen huvudvärk. jaadu, lider ju inte alls av stress. haha...

jag hinner inTEEE! men nu är allt okej, för snart är det melodifestival. höhö :D

2010-02-20 @ 19:49:27
URL: http://donkens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

* Jag följer gärna din blogg på Bloglovin', men bara om jag själv vill, så fråga inte är du snäll.

* Be mig inte gå in och titta i din blogg för det gör jag ändå, bara du lämnar en kommentar.

* Vet jag inte vem du är, så kommer jag inte rösta på dig i veckans blogg om du ber om det och det är den enda kommentar du lämnar.

* Jag kommer inte gå in och fråga något i din frågestund om du ber mig om det och jag inte vet vem du är.




Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (ser bara jag)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0